About me

Refined Knitwear er tidsløse, feminine og enkle strikkedesigns fortrinsvis til kvinder.

Alle strikkeopskrifter er detaljerede med både skriftlige forklaringer, trin for trin guides og videolinks.

Alle modeller er strikket oppefra og ned, og det er dermed nemt selv at justere længden på ærmer og krop.

Alle modeller har en strikkefasthed på 19 m x 27 p = 10 x 10 cm som opnås på p 4 eller p 4.5 mm.

Alle modeller kan f.eks. strikkes i nedenstående garnkombinationer på p 4.5 mm:

 

- en tråd merino silke – 75 % merino og 25 % silke, 800 m/100 g fra @detlillefarveri

- en tråd Cashmere Lace – 100 % kashmir, 350 m/25 g fra Gepard Garn

- en tråd Tvinni – 100 % merinould, 510 m/100 g fra Isager Garn

- en tråd Alpaca 2 – 50 % alpaca og 50 % uld, 500 m/100 g fra Isager Garn

 

strikket sammen med:

 

- en tråd Kid Seta – 70 % mohair og 30 % silke, 210 m/25 g fra Gepard Garn

- en tråd Silk Mohair – 70 % mohair og 30 % silke, 212 m/25 g fra Isager Garn

- en tråd Soft Silk Mohair – 70 % mohair og 30 % silke, 225 m/25 g fra Knitting for Olive

- en tråd håndfarvet silke mohair – 70 % mohair og 30 % silke 420 m/50 g fra @detlillefarveri

- en tråd Tynn Silk Mohair - 57 % mohair, 28 % silke og 15 % uld, 212 m/25 g fra Sandnes

- en tråd Tilia - 70 % mohair og 30 % silke, 210 m/25 g 

- en tråd Brushed Lace - 72 % mohair, 28 % silke, 210 m/25 g fra Mohair by Canard

- to tråde ekstra tynd silke mohair  – 60 % mohair og 40 % silke 300 m/25 g eller 240 m/20 g strikket sammen - Jeg kan anbefale Tussock fra @purlsoho eller Sensai fra @itoyarn. Sidstnævnte forhandles i Danmark bl.a. hos @sommerfuglen og Toendering.dk

Eller: 

 

Alle modeller kan f.eks. strikkes i nedenstående garnkombinationer på p 4 mm:

 

- to tråde Kid Seta – 70 % mohair og 30 % silke, 210 m/25 g fra Gepard Garn

- to tråde Silk Mohair – 70 % mohair og 30 % silke, 212 m/25 g fra Isager Garn

- to tråde Soft Silk Mohair – 70 % mohair og 30 % silke, 225 m/25 g fra Knitting for Olive

- to tråde håndfarvet silke mohair – 70 % mohair og 30 % silke, 420 m/50 g fra @detlillefarveri

- to tråde Tynn Silk Mohair - 57 % mohair, 28 % silke og 15 % uld, 212 m/25 g fra Sandnes

- to tråde Tilia - 70 % mohair og 30 % silke, 210 m/25 g 

- to tråde Brushed Lace - 72 % mohair, 28 % silke, 210 m/25 g fra Mohair by Canard

- en tråd af de ovenfor nævnte silkmohair-kvaliteter

 

strikket sammen med:

- en tråd Wild and Soft  - 60 % merinowool og 40 % wild tussah silk, 240 m/50 g fra Gepard Garn 

About me

I Casia-serien findes:

 

Casia Cardigan

Casia Sweater

Casia Sweater V-neck  

Casia Tee (med knaplukning)

 

Casia findes desuden også til børn i en cardigan-, sweater- og tunikaudgave.

 

Fælles for alle Casia-modellerne er et lille pufærme, der sidder højt placeret på skulderen, og dermed giver et lille klædeligt løft. Casia-modellerne har alle vide eller dybe halsudskæringer.

De har alle et lille lænke-hulmønster, som fremkommer i forbindelse med raglanudtagningerne, hvor der er byttet om på den normalt anvendte højre- og venstrehældende udtagning. Udtagningerne foretages desuden i den samme lænke mellem to masker - Der er altså ikke nogle raglanmasker imellem udtagningerne. 

Casia-modellerne har alle i udgangspunktet - på nær Casia Tee – ærmer med ¾ længde, der er strikket lige ned uden indtagninger. Men da alle modeller er strikket oppefra og ned, kan man jo selv justere længden på ærmerne, som man vil.

Laver man et kort ærme, der slutter over albuen, skal man huske at reducere med ca. 4 masker færre end angivet i opskriften.

Strikker man i stedet et langt ærme, der går ned til håndleddet, skal man huske at reducere ca. 4  masker yderligere end angivet i opskriften.

Flere af Casia-modellerne havde tidligere undertitlen: Mohair Only. Den undertitel har jeg slettet, da modellerne sagtens kan strikkes i forskellige garnkombinationer.

About me

I Nigrum-serien findes:

 

Nigrum Cardigan

Nigrum Sweater

Nigrum Sweater V-neck

Nigrum Wrap

 

Nigrum-modellerne er for dem, der ikke er til pufærmet på Casia-modellerne eller bare ønsker noget variation.

 

Nigrum-modellerne har ligesom Casia-modellerne et lille lænke-hulmønster i forbindelse med raglanen, som fremkommer ved en udtagningsteknik, hvor der er byttet om på den højre- og den venstrehældende udtagning. Udtagningerne foretages i den samme lænke mellem to masker - Der er altså ikke nogle raglanmasker imellem udtagningerne. Nigrum-modellerne har alle vide eller dybe halsudskæringer.

Nigrum-modellerne har i udgangspunktet et langt ærme, der er strikket lige ned med en diskret balloneffekt ved håndleddet. 

Men da alle modeller er strikket oppefra og ned, kan man jo selv justere længden på ærmerne, som man vil.

Laver man et kort ærme, der slutter over albuen, skal man huske at reducere med ca. 8 masker færre end angivet i opskriften.

Strikker man et 3/4 ærme, skal man huske at reducere ca. 4  masker færre end angivet i opskriften.

Flere af Nigrum-modellerne havde tidligere undertitlen: Mohair Only. Den undertitel har jeg slettet, da modellerne sagtens kan strikkes i forskellige garnkombinationer.

About me

I am Rikke and I run Refined Knitwear.

 

The joy of knitting has been with me since my mother and grandmother taught me how to knit when I was 5 years old. I always have my knitting gear within reach and at hand. I always feel inspired and never bored when I'm knitting. My knitting interest has "disturbed" me all my life, and many daily to do's have been postponed, neglected or forgotten because I just had to knit, do calculations or make sketches for new projects.

 

I designed my first knitting pattern as I was finishing my study as a teacher in 2004. The lecturers encouraged me to design and publish knitting patterns. It took me 15 years to get there. It is with humility and with a beating heart that I share my designs and sell my patterns.

 

Refined Knitwear are knitting patterns and with a feminine and Nordic feel.

I also try my very best to make my patterns instructive, guiding and in an understandable language.

Happy knitting!

 

Kindly Yours, Rikke

© 2020 af Rikke Bangsgaard

  • Instagram